Restauratie kunstwerken Theodoor Van Loon gebeuren in situ in begijnhofkerk Diest

In het kader van kunstenparcours Vlaamse Meesters in situ pakt de stad Diest uit met de schilderijen van de vier evangelisten door Theodoor Van Loon, geschilderd voor de Sint-Catharinakerk in Diest.

In het najaar van 2018 kreeg de schilder Theodoor Van Loon een overzichtstentoonstelling in de BOZAR in Brussel. Met deze tentoonstelling herontdekte de kunstwereld een vergeten Vlaamse Meester, een tijdgenoot van Rubens. Ook Van Loon verbleef een tijd in Italië en werd er beïnvloed door Caravaggio en zijn navolgers. 

Kunstenparcours Vlaamse Meesters in situ

Met kunstwerken van de vier Evangelisten herontdekt de stad Diest de waarde van deze schilderijen. Dat spoorde de stad aan om ze te restaureren. Het schilderij van evangelist Mattheüs is al gerestaureerd en hangt terug op zijn oorspronkelijke plaats. Je kan dit bekijken vanop de jacobladder in de Sint-Catharinakerk. De andere drie werken worden in het atelier in situ gerestaureerd.  Je kan de restaurateur ter plekke aan het werk zien. Aan de ene kant staat een schilderij in de toestand waarin het zich bevindt met ernaast een werk dat gerestaureerd wordt.

“Wij hopen zo meer interesse te wekken voor dit unieke patrimonium in onze stad” zegt schepen Geert Cluckers. “Bezoekers komen meer te weten over de meester Theodoor Van Loon zelf maar ook over de vier werken die in de begijnhofkerk hangen via de digitale informatiezuil.”

Bezoeken

Een bezoek aan de site is elke dag mogelijk in de namiddag van 13.30 uur tot 17 uur. Op maandag is de kerk gesloten. Toerisme Diest organiseert elke laatste zondag van de maand een themawandeling waarbij de gids vertelt over de nalatenschap van Theodoor Van Loon.  Elke 2de zondag van de maand tussen 14 en 16 uur geeft de restaurateur van Altritempi de geheimen van de restauratie prijs .

Themawandelingen

Themawandeling Theodoor Van Loon
Het begijnhof van Diest bezoeken met gids over de nalatenschap van Theodoor? Dat kan op zondag 30 juni, 28 juli, 25 augustus en 29 september.
Waar? Aan de Begijnhofpoort Begijnhof, Begijnenstraat, telkens om 15 uur. Info en reservatie bij Toerisme Diest – prijs: € 3 / persoon.

De nalatenschap van Theodoor Van Loon door het oog van de restaurateur.
De restaurateurs van Altritempi geven een woordje uitleg bij de restauratie van de vier schilderijen van Theodoor Van Loon.
Waar? In de Sint-Catharinakerk – Begijnhof op zondag 16 juni , 14 juli, 11 augustus en 8 september telkens tussen 14 en 16 uur.  Gratis

Ook in Stadsmuseum De Hofstadt vindt u twee werken van Theodoor van Loon nl. ‘De Opdracht van Christus in de tempel en de profetie van Simeon’ en ‘De Aanbidding der Wijzen’. Deze werken zijn afkomstig uit de Sint-Catharinakerk van het Begijnhof.

Diest Klassiek

Vorige week konden de deelnemers aan Diest Klassiek al genieten van een schitterend concert van Jan Van Outryve, Olalla Aleman en Stefan Bracaval. Zij brachten in de Sint-Catharinakerk en tussen de schilderijen een selectie nummers uit de tijd van Theodoor van Loon.

Diest Klassiek was een uniek initiatief met schitterende klassieke muziek in de mooiste locaties van de stad. Jammer genoeg was het concert van vorige zaterdag ook het laatste in de reeks. Allicht komt er na de zomervakantie een nieuwe editie.

Ook in de basiliek van Scherpenheuvel werden zeven monumentale schilderijen van barokschilder Theodoor van Loon in ere hersteld. Het gaat over het absolute meesterwerk van Van Loon. De cyclus van zeven schilderijen over het leven van Maria werd speciaal voor de basiliek van Scherpenheuvel geschilderd. Het hoogtepunt van die cyclus is het grote altaardoek De Tenhemelopneming van Maria. In de zijkapellen wordt dan telkens een andere fase uit het leven van Maria uitgebeeld.

Pastoor Palmaerts liet schilderijen verplaatsen

Het is uniek dat deze collectie nog steeds in zijn oorspronkelijke locatie hangt maar conservator Michaël Hanne ontdekte wel dat de doeken in de kerk verplaatst werden. De werken hingen oorspronkelijk kruiselings tegenover mekaar. Wie het leven van Maria chronologisch wilde volgen, moest de middenbeuk telkens kruisen. In 1938 liet pastoor Palmaerts de werken in volgorde hangen maar dat heeft ook een negatief aspect. De lichtinval op de doeken klopt namelijk niet meer.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.