Persbericht | RC DRIFTEN

Spectaculair showevent met radiogestuurde miniatuurwagens

RC Driften is primeur in België

Op zondag 2 september vindt op de Grote Markt van Diest een showevent Driften en Rock Crawlen plaats. Meer dan twintig radiogestuurde en hyperrealistische miniatuurracewagens gaan met mekaar in de clinch. Autofreak en organisator Marc Smets krijgt voor het event de ondersteuning van racepiloot Bert Longin. Hij is de copiloot van Tom Boonen en Anthony Kumpen in de Belcar-competitie.  RC Driften is zeer populair in Azië maar het event in Diest is een absolute primeur voor België.

Hyperrealistische wagens

Radiogestuurde miniatuurracewagens zijn razend populair. De liefhebbers zijn vaak ook echte freaks die hun voertuigjes hyperrealistisch en minutieus op punt zetten. Uiteraard zijn er ook competities waar piloten met mekaar in de clinch gaan. Op zondag  2 september 2018 zorgt uitbater van Nicky’s Catwalk Marc Smets voor een Belgische primeur. Hij organiseert een competitie Driften en Rock Crawler op de Grote Markt van Diest.

Driften en Rock Crawler: twee totaal verschillende disciplines

RC Driften zijn spectaculaire wedstrijden waarin de miniatuurwagens op een professioneel gecontroleerde manier door de bochten van een uitdagend parcours glijden. Snelheid is belangrijk maar vooral de drifthoek waarmee de piloten de bochten nemen is bepalend. Driften heeft een hoog showgehalte en de piloten duwen hun wagens bijna permanent naar de limiet. Op het parcours rijden de wagens zo kort mogelijk achter mekaar maar ze mogen mekaar niet raken.

Bij Rock Crawler moeten de wagens een veeleisend en geaccidenteerd parcours met steile rotswanden en modderige pistes overwinnen.  Deze discipline vraagt om een totaal ander type van voertuig waar kracht en stuurmanskunst bepalen wie de beste prestatie neerzet.

“Het chassis van de wagens die deelnemen aan Driften is opgebouwd uit carbon en titanium”, zegt piloot Frederik Peeters. “Dat laat toe om ze uiterst secuur aan te sturen. Bij Rock Crawler is vooral een extreem hoog koppel belangrijk.”

Bert Longin zorgt voor ervaring

Marc Smets krijgt voor de organisatie ondersteuning van Bert Longin, een van de bekendste Belgische racepiloten. Longin vormt momenteel het Porsche-Belcar-team, samen met Anthony Kumpen en gewezen wielervedette Tom Boonen. Bert Longin behaalde in zijn carrière liefst 68 overwinningen en heeft 138 podiumplaatsen op zijn palmares.

“We bouwen een parcours van 8 x 20 meter”, zegt Marc Smets. “Voor Driften moet die ondergrond strak en egaal zijn. We plaatsen eerst een plaat en daar komt een tapijt op dat toelaat om de bochten perfect aan te snijden. Het is een nieuw tapijt waardoor de piloten eerst moeten testen welke banden ze zullen monteren. Voor Rock Crawler bestaat het parcours uitsluitend uit rotsen en modder.”

Twintig teams

Momenteel hebben reeds twintig teams hun deelname bevestigd. Dat is vergelijkbaar met de competities in het buitenland en het is meer dan voldoende om de ganse dag actie te garanderen. Sportief coördinator en piloot Frederik Peeters heeft nog verschillende contacten met bijkomende teams lopen.

RC Driften vindt plaats op 2 september van 10.00 uur tot 18.00 uur op de Grote Markt van Diest.

Klanten Nicky’s Catwalk zijn VIP in Franchorchamps

Marc Smets stuurt op 24-25 en 26 augustus telkens 3 koppels met een VIP-arrangement naar de Grand Prix Formule 1 in Francorchamps. Klanten die per bezoek meer dan honderd euro besteden in de zaak, krijgen een deelnameticket dat kans geeft op zo’n VIP-package. De trekking gebeurt op 10 augustus tijdens de Hot August Remember in Nicky’s Catwalk. Tijdens het event is er een optreden van Kid Safari.

Voor meer informatie of een interview kan je terecht bij organisator Marc Smets

De website van Nicky’s Catwalk: http://nickys.nickyscatwalk.be/

Contactpersoon voor het event bij Hola Hageland